Eating-for-two

Диета за първото тримесечие - бременност и хранене. Ядене за двама по време на диетата при бременност?

Suzanne Dixon MD, MPH

Сега, когато си бременна, правилните хранителни навици са по-важни от всякога. Разбери колко калории са ти наистина необходими; кои хранителни вещества са важни за теб и бебето ти; защо алкохолът е лоша идея и много други!

Докато си бременна, със сигурност би искала да се храниш внимателно, тъй като бременността и храненето са тясно свързани. Би искала да се храниш здравословно заради бебето.

Но коя диета е добра по време на бременност? Преди всичко, не започвай диета за отслабване! Диетата за бременни няма нищо общо с тази за отслабване! Бременността не е време за намаляване на теглото. Консумирай добра, питателна храна и няма да имаш проблем да свалиш натрупаните по време на бременността килограми, когато бебчето се роди. Ако имаш проблеми с теглото – много под или над нормата – може да ти се наложи да спазваш специална хранителна програма, започваща от първото тримесечие до края на бременността. Посъветвай се със своя лекар. Бременността не е време, в което да умираш от глад.

Някои хора се тревожат колко се напълнява по време на бременност? Нормално е да качиш между 8-16 кг, но няма голямо значение, стига да не надвишиш значително този диапазон. Само единици британски лекари препоръчват достигане на конкретно тегло. Разбира се, ако покачиш теглото си с над 20 кг, свалянето им след раждането ще изисква малко повече време. Така че не бива нито да се лишаваш от храна по време на бременност, нито да я използваш като извинение да ядеш през цялото време!

Подходящи храни.
За бременността и храненето – тук са посочени основните категории храни, с примери за една порция:

КАЛОРИИ

Повечето бременни жени имат нужда от 300 допълнителни калории на ден. Те се равняват на две чаши нискомаслено мляко, една купичка сладолед, геврече с крема сирене или сандвич с риба тон.

АПЕТИТ

Никой всъщност не знае, защо някои жени изпитват огромен апетит към определени храни по време на бременността, но това чувство не се счита за резултат от недостатъчно хранене. Няма причина да избягваш храните, които ти се хапват, ако все пак ги консумираш умерено, за да избегнеш голямо наддаване на тегло. За съжаление, някои бременни жени изпитват глад за необичайни нехранителни субстанции като перилно нишесте или глина и имат непреодолимо натрапчиво желание да ги консумират. Това състояние се нарича Pica. Ако ти се ядат неща, които не са храни, непременно сподели това с личния си лекар.

ПРОТЕИНИ

Една бременна жена се нуждае от 60 г протеин на ден. Чаша мляко или около 30 г. червено месо съдържа около 10 грама протеини. Добри източници на протеини са крехкото месо, птиците, рибата, бобът, лещата, ядките, яйцата и сиренето. Избягвай непастьоризирани, меки сирена като Бри. Също така избягвай сурови яйца, сурово или недопечено месо, тъй като те могат да съдържат бактерии, вредни за детето.

КАЛЦИЙ

Калцият е необходим по време на бременността за формиране на костите и зъбите на бебето. Препоръчителната дневна доза калций по време на бременност е 1200 мг на ден. Можеш да си набавиш необходимия калций от зелените листни зеленчуци, портокаловия сок, млякото, киселото мляко и сиренето. Дневно трябва да приемаш четири порции, богати на калций храни.

ЖЕЛЯЗО

Необходими са ти от 15 до 30 мг дневно. Рибата, птиците, пълнозърнестия хляб и зърнените храни, зелените листни зеленчуци, бобовите растения, сушените плодове, варените яйца и червеното месо са все добри източници на желязо. Някои жени приемат добавки с желязо по време на второто и третото тримесечиер на бременността, но ако приемаш храна, богата на желязо, няма да се налагада си го набавяш изкуствено.
ПРЕНАТАЛНИ ВИТАМИНИ И МИНЕРАЛНИ ДОБАВКИ
Витамините и минералните добавки вероятно не са необходими на жени, които водят балансирана диета. Въпреки това повечето лекари акушер-гинеколози смятат, че тъй като те не са вредни, могат да бъдат приемани още от първото тримесечие. Не ги използвай обаче като заместител на балансирано хранене, което винаги е прпеоръчително по време на бременност. Преди да включиш в диетата си витамини или добавки, посъветвай се с личния си лекар. Ако в дома ти има малки деца, пази витамините и препаратите с желязо в затворени бутилки, обезопасени за деца, за да се избегне неволно предозиране.

КОФЕИН

Най-добре е кофеинът да се консумира умерено. На ден не пий повече от една - две кофеинови напитки като кафе и безалкохолни напитки.

АСПАРТАМ (NUTRASWEET)

Според всички анализи, аспартамът е безопасен в умерени количества.

СОЛ

Солта е важен хранителен елемент и повечето жени консумират достатъчни количества от нея в диетата си. В миналото лекарите ограничаваха употребата на сол по време на бременност, но сега знаем, че това обикновено не е необходимо.


АЛКОХОЛ

През 80-те години за пръв път е установен зародишният алкохолен синдром. Той се проявява при новородени, изложени на въздействието на алкохол в утробата. Те показват признаци на умствена изостаналост и физически аномалии. Никой всъщност не знае какво количество алкохол може да причини подобен проблем, затова се препоръчва бременните жени да изключат алкохола от диетата си още през първото тримесечие чак до края на бременността.