Your-emotional-health

Емоции по време на бременност. Промените в настроението, предизвикани от бременността, са важни за емоционалното ти здраве.

Elaine Zwelling with Prof Dieter Wolke RN, PhD, FACCE

Щастлива в един момент, тъжна в следващия - истината е, че настроението ти може непрекъснато да се променя по време на бременност. Научи повече за въртележката от емоции по време на бременност и намери съвети как да контролираш промените в настроението си!

Бременността е много емоционално преживяване. Сигурно вече си забелязала, че другите хора, лекарите и акушерите, а и семейството и приятелите ти обръщат по-голямо внимание на физическият аспект на бременността ти, отколкото на емоционалното ти здраве. Те са загрижени за твоето здраве и здравето на бебчето ти, а и физическите аспекти са по-конкретни и се виждат по-лесно от другите. Въпреки това повечето бременни жени са съгласни, че емоциите по време на бременност и промените в настроението са също толкова важни.

Какво прави бременността толкова емоционална? И как можеш да се справиш с това?

Голямото приспособяване

Повечето жени очакват с желание бременността и майчинството. Но когато забременееш, планирано или не, чувствата ти може да са различни от това, което си очаквала. Емоционалното здраве може да се окаже сложно нещо. Жени, които са очаквали, че ще се страхуват, може да се окажат учудващо спокойни. Онези, които са мислели, че са готови, може изведнъж да се почувстват несигурни.

Обикновено чувствата ти се променят с всяко отминаващо тримесечие, и всяка следваща фаза носи своите емоционални проблеми. През първото тримесечие може да се бориш със самия факт, че си бременна. През второто може да се фокусираш върху идеята, че наистина ще имаш бебе. През третото тримесечие сигурно ще доразвиеш тази мисъл и ще обмисляш отговорностите - и радостите - да бъдеш майка. За това е необходимо сериозно настройване на емоциите!

Смяна на ролите

Бременността също така променя динамиката на отношенията в семейството. Ако това е първото ти бебе, ти трябва да преминеш от личност или част от двойка, със задължения единствено към себе си или към човека отсреща, до поемане на пълна отговорност за едно изцяло зависещо от теб пеленаче.

Ако това е второто ти (или трето, четвърто) бебе, пак ще настъпят промени в семейството, защото отговорностите ти нарастват. Понякога въвеждането на ново малко човече в семейството може да причини стрес, дори и при най-добрите обстоятелства, изпитвайки емоционалното ти здраве. Точно затова бременността бива понякога наричана „криза на развитието". Макар че да имаш бебе е нормална и чудесна част от живота, все пак може да се чувстваш потисната. Чувствата ти могат да бъдат усилвани от хормоналните промени, протичащи в тялото ти.

Какво може да чувстваш

Тук са посочени емоции и реакции, за които съобщават много бременни жени. Моля, обърни внимание, че не всички те са отрицателни:
радост, щастие и вълнение
депресия, несигурност или страх
раздразнителност
спокойствие
по-голяма зависимост от партньора или членовете на семейството
гордост, че си направила чудо
любов към бебето, чувство на привързаност още преди раждането
реакция на промените в тялото ти (може да харесваш или да не харесваш как изглежда тялото ти по време на бременността)
разсеяност
тъга от загубата на стария начин на живот
безпокойство за финансите, условията на живот, грижата за детето, загубата на независимост, промени във връзката с партньора, родилните мъки и раждането, ще бъдеш ли добра майка и други подобни
нетърпение — чувство, като че ли си бременна завинаги
свръхчувствителност към коментарите и съветите на другите
често плачеш
мечти за бебето

Дръж под контрол емоциите си

Въпреки че всичко посочено по-горе е нормално, може да вземеш мерки за намаляване на резките промени в настроението през това вълнуващо, но и пълно със стрес време:

Грижи се за физическото си здраве. Яж добре, прави упражнения и почивай. Ако не се чувстваш добре или си изморена, е по-вероятно да си неспокойна или разстроена.
Информирай се. Посещавай пренатални курсове и курсове за подготовка за раждане и чети книги за бременността. Когато знаеш какво те очаква, се съветваш с професионалисти и се срещаш с други хора, готвещи се да станат родители, чувството на безпокойство може да намалее.
Споделяй мислите и чувствата си с партньора си, приятелите или членовете на семейството.
Избягвай да се претоварваш с ангажименти на работното място или в къщи.
Не приемай лекарства срещу депресия или срещу промените в настроението по време на бременност, включително билкови лекарства. Винаги се консултирай с лекаря или акушера си, преди да приемаш лекарства, независимо дали са с или без рецепта,.