Not-all-carbohydrates-were-created-equal

Следене на теглото, броене на калориите и диета по време на бременност? Тегло при бременност

Elaine Zwelling with Prof Dieter Wolke RN, PhD, FACCE

Никой няма нужда от калории с ниска хранителна стойност, но не всички въглехидрати са лоши. „Добрите" въглехидрати предоставят необходимата енергия, а освен това и важни минерали, протеини и фибри за теб и твоето бебе. Тук ще намериш всчко, което трябва да знаеш.
Въглехидратите са енергийни храни. Всички ние получаваме около половината си калориен прием от тях. Въпреки че спортистите ги предпочитат поради големите енергийни ползи, някои хора, които броят калориите, казват, че това са излишни калории, и препоръчват да ги ограничаваме, за да контролираме теглото си. Ако си на диета, може би е по-важно да следиш общия прием на калории, отколкото да се тревожиш твърде много за специфичните енергийни групи. Въпреки това някои въглехидрати са по-добри за теб от други, от гледна точка на правилното тегло при бременност.

Отделяй доброто от лошото.

Не всички въглехидрати се получават еднакво. Простите въглехидрати осигуряват много калории и енергия, но те не предлагат много хранителна стойност за диетата по време на бременност. За изчисляването на калориите е добре да се знае, че простите въглехидрати се съдържат в белия хляб, белия ориз или макаронените изделия, в рафинираните зърнени храни, бисквитите, сладкишите, нездравословната храна и захарните изделия.

Сложните въглехидрати, от друга страна, са пълни с минерали, протеини и фибри - всичко необходимо за теб и бебето ти. Зеленчуци; плодове; пълнозърнест хляб, зърнени храни, пълнозърнести макаронени изделия, кафяв ориз, боб и грах; картофи задушени или печени с кората - всичко това са сложни въглехидрати.

Ползи от сложните въглехидрати

Повечето диетолози смятат, че сложните въглехидрати трябва да съставляват около 60 процента от общия ти дневен прием на калории.

Шестдесет процента може да изглежда много, но помисли за ползите за здравето ти, както и за теглото ти по време на бременността: фибрите в сложните въглехидрати, като плодове и зеленчуци, помагат да се облекчи запекът, който може да се появи по време на бременността. Някои жени смятат, също така, че въглехидратите помагат да се намали гаденето през първото тримесечие.

Помощници в кухнята

Можеш да използваш най-рационално хранителния потенциал на въглехидратните храни, като следваш тези съвети:
Яж пресни или замразени плодове. Те имат по-голяма хранителна стойност от консервираните. Опитай да хапваш сурови зеленчуци и плодове всеки ден между яденията - няма да има нужда въобще да броиш калории.
Когато готвиш зеленчуци, пържи ги с разбъркване, в микровълнова или на пара за кратко време, така че да запазят витамините и минералите си.
Когато е възможно, отказвай се от мазни сосове и масло върху зеленчуците. Тези гарнитури с високо съдържание на мазнини са пълнеж и оставят малко място за много по-питателните храни, добавят килограми, но малка стойност към теглото ти по време на бременността.