sleep-during-pregnancy-and-problems-with-urinary-frequency-let-sleeping-mums-lie

Сънят по време на бременност и проблеми с честото уриниране. Нека спящите майки лежат повече

Suzanne Dixon MD, MPH

Проблеми със съня? С ритащо бебе, чести ходения до тоалетната и предизвикателството да намериш удобна поза за сън, може и да ти е трудно да спиш докато си бременна. За щастие имаме някои съвети, които ще ти помогнат.
„Почивай си” е чудесен съвет, но често е труден за изпълнение. Растящото и активно бебе, заедно с хормоналните изменения, могат да ти пречат да се наспиш и да променят твоя сън по време на бременността. Ако в крайна сметка успееш да заспиш, бебето най-вероятно ще те събуди. Ето някои проблеми със съня по време на бременност и съвети как да се справиш с тях.

Не можеш да си намериш удобна поза за сън

Често, особено през третото тримесечие, е трудно да си намериш удобна поза за сън по време на бременността. Опитай да лежиш настрани с възглавница между коленете за по-добра опора на гърба. Ако натрупаш възглавници по дължината на цялото си тяло, ще имаш на какво да се облегнеш назад и това ще ти даде опора там, където най-много се нуждаеш от нея. На някои жени им е по-удобно да спят с по-повдигната глава и с много възглавници зад и около тях.

Често уриниране

С напредването на бременността ще зачестяват и позивите за уриниране, като и нощите няма да са изключение. Причината за това е уголемяващата се матка, притискаща пикочния ти мехур. Не ограничавай течностите през деня, но опитай да ги намалиш в часовете преди лягане.

Понякога инфекции на уринарния тракт могат да те накарат да уринираш по-често. Тази честота на уринирането не е единственият симптом за инфекции на уринарния тракт – може да почувстваш спешна нужда да уринираш, болка или парене при уриниране. Ако имаш и тези симптоми, наред с честотата на уриниране, свържи се с акушерката или лекаря си. Те най-вероятно ще изследват урината за инфекции.

Активността на бебето

Движенията на бебето могат да те събуждат през нощта. Няма много, което можеш да направиш по въпроса, а и не би искала. Движещото се бебе обикновено е здраво бебе. Когато бебетата спрат да се движат или се забавят, тогава започваме да се притесняваме за здравето им. Затова въпреки че движенията може да те притесняват, това всъщност е признак за добро здраве на твоето мъниче! Ако бебето те държи будна посред нощ, опитай да поспиш през деня. Дори и кратка дрямка може да ти помогне да се почувстваш освежена.

Проблеми с притискането на нерви. Всички жени задържат течности по време на бременността. Това е нормално, но може да причини притискане на нерви в различни точки. Нерв към ръката например може да бъде притиснат, докато преминава през китката (синдром на карпалния тунел). Болката в резултат на това обикновено е най-тежка рано сутрин и може да те събуди посред нощ. Носенето на накитници през нощта обикновено помага. Опитай също така да отпуснеш засегнатата ръка върху възглавница.

Съвети за по-лек сън
Ето няколко съвета за добър сън през нощта:
Премахни кофеина от диетата си.
Ежедневно прави леки упражнения. Проучванията показват, че редовните упражнения подпомагат добрия сън. Разходките са чудесен избор за бременните жени. За повече информация по темата за упражненията при бременност, виж „Размърдай се!”.
Пробвай да пиеш чаша топло мляко точно преди лягане.

И последно – не пий приспивателни, дори и такива без рецепта. Винаги се допитвай до акушерката или лекаря си преди да приемаш медикаменти.