Хранене по време на бременността: от какво имаш нужда (и какво да избягваш)

Хранене по време на бременността: от какво имаш нужда (и какво да избягваш)

Margaret Freda

Когато си бременна, хранителните ти навици стават по-важни от всякога.

Те засягат здравето ти, начина, по който се чувстваш и, разбира се, твоето бебе! Органите на бебето ти имат нужда от определено количество белтъчини, въглехидрати и мазнини, за да се развиват правилно, така че трябва да обърнеш специално внимание на диетата си.

Коя диета е подходяща по време на бременността? На първо място, не спазвай „диета“ в смисъла, в който сме свикнали да употребяваме тази дума! Сега не е време да гладуваш. Яж добра, питателна храна и след като се бебето се роди, ще свалиш натрупаните през бременността килограми, без да усетиш.

Ако имаш проблеми с теглото – под нормата или наднормено – може би по време на твоята бременност ще се наложи да спазваш специален хранителен режим Обсъди въпроса с лекаря си.

Колко килограма се очаква да кача


Според Американския колеж на акушерите и гинеколозите между 12 и 16 кг е напълно нормално!
Ако качиш много повече от това, може да отнеме известно време да ги свалиш след бременността.

Калории


Повечето бременни жени се нуждаят от около 300 допълнителни калории на ден. Това се равнява на 2 чаши нискомаслено мляко, 1 фунийка сладолед, геврек с крема сирене или сандвич с риба тон.

Глад за определени храни


Никой не знае защо някои жени жадуват за определени храни по време на бременността, но според специалистите този глад не се дължи на липса на конкретни вещества. Няма причина да избягваш храните, които ти се ядат, стига да ги консумираш умерено, за да не наддадеш твърде много килограми.

За съжаление, някои бременни жени изпитват желание да ядат и нехранителни продукти, като например препарати за колосване или глина. Това е болестно състояние, наречено „синдром на Пика“. Ако имаш подобни симптоми, непременно се консултирай с личния си лекар и не се поддавай на апетита за странни неща!

Протеин


Бременните жени се нуждаят от около 71 грама протеин на ден. Една чаша мляко или 30 грама червено месо съдържат около 10 грама протеин. Добри източници на протеини са крехкото месо, птиците, рибата, бобът, лещата, ядките, яйцата и сирената.

Избягвай непастьоризирани, меки сирена, като бри и халиско. Също така избягвай сурови или средно изпечени меса, тъй като те може да съдържат вредни за твоето бебе бактерииПоследно, избягвай риби, които са с високо съдържание на живак като акула, риба меч, кралска скумрия и други.

Калций


По време на бременността калцият е необходим за изграждането на костите и зъбите на бебето. Препоръчителната дневна доза калций за бременна жена е 1 000 милиграма на ден (1 300 милиграма на ден, ако сте под 19- годишна възраст.)

Може да получиш дневнатадоза калций от зелени листни зеленчуци, портокалов сок, прясно и кисело мляко, сирене.

Желязо


Когато си бременна, са ти нужни 27 милиграма желязо на ден,. Риба, птиче месо, пълнозърнест хляб и зърнени храни, зелените листни зеленчуци, бобови растения, сушени плодове, яйца, черен дроб и червеното месо са добри източници на желязо. Повечето жени приемат добавки с желязо по време на второто и третото тримесечие на бремеността, но ако ядеш храна, богата на желязо, тези добавки са излишни.

Витамини и минерални добавки за бременни


Въпреки че витамините и минералните добавки вероятно не са необходими за жени, които се хранят балансирано, повечето специалисти по предродилни грижи смятат, че те не са вредни, и следователно могат да се приемат. Но не замествай с тях балансираното хранене.

Допитай се до личния си лекар, преди да приемаш каквито и да е витамини и добавки. Ако в дома ти има малки деца, съхранявай всички витамини и препарати, съдържащи желязо, в добре затворени, обезопасени флакони, , за да избегнеш случайно предозиране.

Кофеин


Най-добре е да консумираш кофеин в умерени количества. Не пий повече от 1-2 кофеинови напитки на ден. Това означава, че трябва да намалиш или изцяло да спреш кафето и кока-колата.

Аспартам (Нутрасуит)


Аспартамът е одобрен от Комисията по храните и лекарствата за консумация по време на бременност и всички доклади показват, че е безвреденв умерени количества.

Натрий


Натрият е важен хранителен елемент и повечето жени го приемат в достатъчни количества . В миналото лекарите са ограничавали консумацията на натрий по време на бременност, но днес знаем, че приемането на сол не представлява проблем за бременните жени, освен ако не са налице специфични рискови фактори като високо кръвно налягане.