10 съвета за предотвратяване или облекчаване на сутрешното гадене

10 съвета за предотвратяване или облекчаване на сутрешното гадене

Elaine Zwelling

Сякаш всичко може да го причини – онова ужасно чувство на гадене – и особено сутрин. Миризмата, видът на закуската, дори мисълта за храна, те карат да се чудиш: „Защо такова вълнуващо преживяване в живота ми трябва да е придружено от непрестанно повдигане? Да не би нещо да не е наред?”


Нищо подобно! Ти просто преживяваш „сутрешно неразположение”. И не само ти го изпитваш.

Какво представлява сутрешното неразположение?


Гаденето, понякога придружено с повръщане, е често срещан симптом в началната бременност. Между 50 и 70% от бременните жени го изпитват в първите три месеца. Гаденето е не само напълно нормално, а обикновено дори е признак, че бременността ти протича, както трябва.


Макар че е наричано „сутрешно неразположение” (често сутрините са времето, в което симптомите са най-силни), може да се почувстваш зле и да повръщаш по всяко време на деня, когато си бременна.


Смята се, че симптомите са причинени от хормона на бременността hCG, който се произвежда по време на образуването на плацентата. Но други фактори като ниска кръвна захар, повишена стомашна киселина, стрес и умора също могат да допринесат за това.


Стратегии за предотвратяване на сутрешното неразположение


Превенцията е най-добрият начин за справяне със сутрешното неразположение. Дръж обикновени бисквити, оризови крекери или дори парче шоколад до леглото си и изяж нещо в момента, в който се събудиш, за да повишиш кръвната си захар, преди да станеш.

Вместо да приемаш три големи хранения през деня, яж от пет до шест по-малки на ден, за да избегнеш празния стомах и да запазиш нивото на кръвната захар високо. Увери се, че диетата ти включва достатъчно протеини (месо, риба, яйца, сирене) и сложни въглехидрати (плодове, зеленчуци, зърнени храни), за да отговаря на изискванията на твоето развиващо се бебе.

Някои диетолози препоръчват приема на 75 до 100 милиграма витамин B6 като добавка за предотвратяване на гаденето. Вземай редовно витамините си за бременни и стой далеч от пикантни или мазни храни, за да се предпазиш от прегряване и потене, и да се старай да си набавяш необходимата почивка.


Справяне с гаденето


Освен избягването на нещата, които те карат да се чувстваш зле, пробвай следните идеи:

1. Дишай бавно - вдишвай през носа и издишвай през устата, или се опитай да си представиш нещо хубаво
2. Смучи или дъвчи парчета лед, или смучи парче пресен лимон
3. Ако четкането на зъбите предизвиква гадене, опитай с вода за уста вместо това и я ползвай редовно, за да бъде устата ти свежа
4. Пробвай да неутрализираш киселината в стомаха с чаша мляко или две таблетки калций
5. Сложи на гърлото студена кърпа или пакет с лед
6. Добави настърган джинджифил (естествено средство против гадене) към зеленчуците или другите храни
7. Пий чай от лайка или джинджифил
8. Поддържай приема на течности постоянен, дори и да не искаш да приемаш твърда храна (може да помогне това да не смесваш твърди с течни храни по време на едно хранене)
9. Упражни натиск или наложи лед върху костите в основата на черепа си (отзад на врата, зад всяко ухо)
10. Пробвай с гривни за облекчаване на гаденето: те имат малко бутонче, което оказва натиск в една определена точка, за да облекчи гаденето и могат да бъдат открити в повечето аптеки

Мисли в перспектива


Добрата новина е, че за повечето жени сутрешното гадене завършва в четвъртия месец на бременността, когато нивото на хормоните започва малко да намалява.

Ако симптомите на гадене и повръщане продължат (проявяват се повече от веднъж или два пъти на ден), пречат ти да ядеш и пиеш, или продължават след първите три месеца, съобщи за това на лекаря си. Може да имаш по-сериозен проблем, наречен ”hyperemesis gravidarum“, който изисква медицинско лечение.